Todo es possible, nada es seguro

Todo es possible, nada es seguro!

Hee dat ziet er anders uit dan de jungle van Bolivia! Ja inderdaad wij hebben stiekem onze plannen veranderd. Want in Bolivia geldt het volgende: Todo es posible, nada es seguro! Ofwel: alles is mogelijk, niets is zeker (/veilig)

-*- KLEINE UPDATE ONDERAAN DIT BERICHT

Change of plans
Op het vliegveld van La Paz hadden we eerst alleen 6 uur vertraging naar de jungle, omdat het vliegtuig niet in de jungle kon landen op het plaatselijke weiland aldaar. Todo es possible, nada es seguro!

Toen de vlucht gecancelt was, wilden we naar Uyuni, de grootste zoutvlakte van de wereld. Volgens onze taxichauf konden we de trein in Oruro pakken. Toen we 10 minuten later met geen notie van de plaats van onze backpack in de bus zaten met te veel Bolivianen en te weinig beenruimte, lazen we dat er helemaal geen trein vanuit Oruro vertrok. Todo es possible, nada es seguro!

Stereotype Boliviaanse Bus
Dus vanuit daar de nachtbus naar Uyuni! In de bus zaten mensen met vuurwerk, onze tassen pasten niet in het bagageruim en een zatte verkoper zakte in elkaar na de woorden: Siñoritas y siñññ..zzz. De ellende was weer compleet! De onverharde weg trilde het bagagerek uit elkaar, de gure wind gierde door de bus en de ijsbloemen groeiden weelderig op de ruiten, toen een boerinnetje mije en kleedje gaf voor over mijn knietjes. Wij hadden immers onze junglekleertjes aan. Toen was de bus kapot om 4 uur snachts, -20 graden Celsius, 4000m hoog! Todo es possible, nada es seguro!

De buschauf vond het een goed idee om middels een flink vuur van benzene en takken ONDER de bus de busonderdelen weer te ontdooien. Gevolg: Een dikke zwarte rook in de bus, ik kon Bart amper zien, jankende kinderen, hoestende mensen etc. Maar het werkte want na 2 uur konden we onze weg vervolgen, de zon kwam op, ontdooide de ijsbloemen, de zoutvlaktes in de verte en de eerste zonnestralen raakte mijn gezicht.

Louis Armstrong - What a wonderful world

De zoutvlakte
In Uyuni vriest het dag en nacht, is geen stromend water, laat staan een warme douche, dus even flink inkopen gedaan. Daarna een toertje geregeld bij iemand die wel heel veel wit onder en in zijn neus had zitten.
Op en rond de zoutvlaktes 3 dagen rondgetrokken met een Brasilaan, Israelier, Britse en Amerikaanse. Zout tot zover het oog strekt van 150 dikte, zorgde voor een maan/marslandschap.

Prodigy - Out of space

We sliepen in kleine dorpjes, zagen groene, blauwe en rode meren en groene paarse gele en oranje Bergen en geizers zodat het leek alsof we verschillende planeten bezochten. De laatste dag met -20 barely naked in een waterbron gesprongen en de zon op zien komen. Dan ben je best dankbaar dat er zoiets bestaan als zon, zodat je gezamelijk Norah Jones gaat zingen...

Norah Jones - Sunrise

Toen we de grens met Chili hadden bereikt waren we in 6 uur weer terug in Uyuni waar we mijn zijn allen een cocktailbar leeg hadden gedronken, zodat enkele mensen tegen hun zin in een dag langer in Uyuni moesten blijven. Wij de volgende dag naar Potosi

De mijnen van Potosi
Hoewel ik het beu ben om over de werelds grootste, hoogste en gevaarlijkste te schrijven, is Potisi de hoogste stad van de wereld. Het is vooral bekend van de mijnen van Potosi, die nog steeds met MIddeleeuwse instrumenten en methoden actief gebruikt wordt.
Met de meest fantastische groep zijn we eerst naar een markt gegaan om hetvolgende te kopen: 11 staven dynamiet (Todo es possible, nada es seguro!) een paar flessen met 96% drinkbare alcohol, sigaretten, coca en wat te drinken voor de mijnwerkers. Een van de gidsen was toen al zo katsbezopen dat hij de bus uitgedragen moest worden. Todo es possible, nada es seguro!

Het bezoek aan de mijnen was fysiek en emotioneel nogal zwaar. Behalve 6x per minuut mijn kop stoten gingen wij tijgerend door gangetjes van 40cm hoog over scherpe stenen, door de stank van giftige gassen en dynamiet, hoestend van de dikke stofwolken 4 niveaus onder de grond, waar de mijnwerkers aan de gang waren. Soms 12 jaar oud, soms 50 jaar oud, maar ze sjouwen allemaal in werkdagen van 8-16 uur per dag, 40.000kg steen naar buiten, voor het schokkende bedrag van 1.50 per dag!! Onmenselijk, hier is echt alles mogelijk, maar niks is seguro.

Toen wij hoestend de loodzware weg naar boven aflegden en men met kolenkarretjes voorbij scheurde, zagen wij het daglicht weer. Maar stil en met kippevel in de nek en in schaamte probeer je te verwerken wat je hebt gezien. Vorig jaar zijn er 45 mijnwerkers om verschillende oorzaken omgekomen. Al s er een hel bestaat....

Michael Andrews - mad world

De stilte werd verbroken door de enorm zware dynamietklappen. We hadden natuurlijk niet al ons dynamiet aan de mijnwerkers gegeven. De grond trilde ervan. Oud en nieuw is voor mietjes. Dus je kunt gewoon dynamiet kopen in de winkels hier. Todo es possible, nada es seguro!

Sucre en Dino´s!
Nu zijn we in de hoofdstad Sucre. Heel mooi, witte gebouwtjes en zelfs groen gras. Das lang geleden. Gister naar een dinosauruspark geweest, waar ze, jawel, de grootste dinosaurusvoetstappenvindplaats van de wereld hebben. We hadden kaartjes gekocht voor een bus, maar die kwam niet opdagen, dus wij naar de plaats waar we de kaartjes hadden gekocht. Die moesten lachen: That bus almost never shows up. Whaha, waarom verkoop je er dan kaartjes voor. Een reden: Todo es possible, nada es seguro.

Ow en we hebben hier zojuist Bossche Bollen gegeten, in Bolivia, met een Mexicaanse... Vrij uniek zeg ik.

Ik heb 30 fotos proberen te uploaden, ook van de mijnen en de dinotracks, maar het lukt gewoon niet met deze computers. Achja, over 2 weken weer snel internet thuis....

Morgen naar de jungle, voor 1.5 week denk, hebben we wel verdient.... Of we morgen daadwerkelijk rondlopen in de Amazone is onduidelijk. Volgens een local:

´This is Bolivia man, it is a third world country...Todo es possible, nada es seguro!´

Wat een heerlijk land....

UPDATE : MET VEEL GELUK AANGEKOMEN IN RURRENABAQUE, DE JUNGLE. HET IS HIER ZOALS IK VERWACHT DAT BRAZILIE ER UIT ZIET. JUNGLE, ZANDWEGGETJES, VEEL MOTORTJES, INEEN DORPJE AAN EEN BREDE RIVIER,IN EEN GEBIED MET DE HOOGSTE BIODIVERSITEIT VAN DEZE PLANEET.
ALLE JUNGLETOURS GAAN NAAR EEN LODGE, EEN HALVE DAG VAREN VAN HIER. WIJ HEBBEN INHET CAFE VIA VIA IEMAND ONTMOET DIE ONS 5 DAGEN (DUS 2,5 DAG DIEP) DE JUNGLE INNEEMT , OP PLAATSEN WAAR NIEMAND KOMT. MET EEN TENTJE HIHIHI. IK ZEG: EEN WAARDIGE AFSLUITER!!

Diny

Alles is mogelijk, niets is zeker.......
Zeker is dat jullie daar alles gezien en gedaan hebben wat mogelijk is volgens mij !!
Wat een verhaal weer en , het zijn er niet veel, maar ontzettend mooie foto's. Het is hier iedere keer weer genieten met evert.reismee.nl
Mannen geniet daar van de jungle..... We kijken weer uit naar het volgende........

groetjes pa en ma

Paul

Wat een schitterend verhaal weer... je wordt zelf bijna moe van de superlatieven, maar ze zijn terecht. De Amazone moet je denk ik echt gaan zien als je de kans hebt. Ik heb nog steeds spijt dat ik er niet ben geweest.

Vaya con dios,

Resi

Hoi, Wat een schitterend avontuur beleven jullie. Maar dan hebben wij het in Nederland het toch heel goed,maar de meeste mensen vinden dat maar normaal. Ik wens jullie nog een hele fijne reis.toe.
Gr vanuit Waspik Resi

Pietjos

Mannen, d leste loodjes alwir ;) En ok tege t end van jullie enerverende reis wir n mooi verhaal! Tis van hier uit eigenlijk gwoon nie veur t stelle datt in d wereld er zo aan toe kan gaan zoals gullie meemake... mar t levert natuurlijk wel iedre x mooie verhale op :)
Genietr nog van en tot over n paar weke!
Laterrrrrrrsssssss,
Pietjos

Mieke

Prachtig, indrukwekkend, spannend, en een manier om heel snel volwassen te worden volgens mij.

Bedankt weer voor de prachtige muziek die jullie belevenissen goed weergeeft.

geniet nog even.
groet van een bossche bol uit Tilburg en van Joop en Bo natuurlijk

Marijke

Ja jongen, wat zien, en beleven jullie toch veel dingen daar. De wereld ziet er straks voor jullie vast anders uit als jullie zitten bij te komen van deze "supertrip" in ons kleine kikkerlandje!
Geniet van het laatste deel, veel plezier in de jungle en groeten van Kees en Marijke.

Bert

Retecool Bolivia. Vermaak je nog maar even.

Sjaak en Rianne Broekmans

Nou Evert ongelofelijk hoe die Brazilianen en Zuid -Amerikanen daar leven, wij als verwende Hollanders hebben er geen idee van. Jullie zullen deze reis van z`n leven niet meer vergeten. Wij hebben van jullie reisverslagen genoten. Tot ziens.

annet

hey evert

je maakt echt een super tijd mee hoop dat als je terug bent we alles nog eens op foto's of via de computer kunnen bekijken maar dan wel met de verhalen van jou erbij lijkt me heel gezellig

groetjes annet

Pieter

evert en spongebob en claustrofobische mijnen en nu de jungle nog in. Al met al behoorlijk jarloersmakend vanuit het gemeentehuis in Gemert.

Siem

Lekkere vent! (meer heb ik niet te zeggen)

Siem

Afgezien van t feit dat ik niet zo heel veel zin meer heb om te werken vandaag ;)

Wendy en Ronald

Hola Evert en Bart, waar blijven die verhalen uit Rurrenabaque :-) Veel plezier nog in de jungle en als jullie toch alvast wat foto´s willen zien: www.worldwidewendy.nl
Groetjes Ronald en Wendy

Meike

Hoi hoi,

Op dit moment gaan jullie waarschijnlijk de jungle in of zitten jullie er al in. Erg gaaf dat jullie die wilde dolfijnen hebben gezien en dat ze zelfs een stokje terug kwamen brengen. Het was leuk je even gezien te hebben bij jullie thuis. Ik hoop dat de jungle mooi is geweest en dat je veel speciale dingen en dieren hebt gezien. Inderdaad een mooie afsluiter van jullie geweldige reis door Zuid-Amerika, die je nooit meer zult vergeten. Tot de 29ste!
Succes met afscheid nemen.

groetjes Meike

Fam van Leijsen

Evert fantastisch die verhalen en we snappen nu wel waarom jij altijd gesprekstof hebt en houdt. Wij vinden het echt wel stoer, maar doen je het niet na. Nee, dan die Rob die gaat lekker luxe naar Portugal en Bart een paar daagjes naar zee (en dan bedoel ik de Noordzee). Johan en ik dobberen de Biesbosch nog eens rond en zijn dan voorlopig klaar met 't vakantie avontuur. Evert, geniet er nog even van en voor straks: goede reis en welkom in het veilige, vlakke Nederland. Groet, Elly